SZENT
BORBÁLA
December 4.
+Nikomédia, 306 körül
Minden történetkritikai
megállapítás ellenére fény és
vonzerő árad Szent
Borbálából. Szent Cecíliához
és Alexandriai Szent Katalinhoz hasonlóan Borbála
tisztelete is jóval megelőzi a 7. századból
ránk maradt latin, görög, szír és
örmény nyelven megírt legendát,
függetlenül attól, hogy a hitelesnek tekintett
történeti források nem beszélnek róla.
Borbála/Barbara (kinek neve a Barbarus, azaz
barbár szó nőnemű alakja) egy
pogány apa nagyon szép leánya volt.
Valahányszor az apa kereskedelmi útra ment,
leányát egy magas toronyba zárta. Egy ilyen
távollétet ragadott meg Borbála
arra, hogy miután már régóta vágyott
a keresztségre, fölvételét kérje az
Egyház
közösségébe. A Szentháromságba
vetett hite jeleként a torony falába, amelyen
addig csak két ablak volt, vágatott egy harmadikat is.
Atyja hazatérve az
ablakok számából fölismerte, hogy
leánya elhagyta ősei hitét. Emiatt azonnal
meg akarta ölni, ám Borbálának sikerült
elmenekülnie, mert a torony fala és a
sziklák megnyíltak előtte.
A hegyek között egy barlangban rejtőzött,
de egy pásztor elárulta atyjának a
rejtekhelyet. A pásztor árulásának
büntetéseként Isten a bárányait
ganajtúró
bogarakká változtatta. Ez azonban nem tartotta vissza az
atyát attól, hogy
leányát a bíró elé hurcolja.
A bíró
megfélemlítésül keresztényeket
gyötörtetett Borbála szeme láttára a
legválogatottabb kínzásokkal. Krisztus azonban
erőt öntött lelkébe, s hogy ne
féljen, társnőnek adta mellé Juliannát.
A város kormányzója akkor a
megszégyenítés eszközéhez folyamodott:
megparancsolta, hogy ruhátlanul pellengérezzék ki
a piacon, minden kíváncsi
tekintet prédájául. Borbála azonban most is
az Úrhoz menekült, és
meghallgatásra talált: a földből
felszálló köd és az égből leereszkedő
felhő
úgy beburkolta a testét, mintha teljesen föl lett
volna öltözve. Végül a bíró
fővesztésre ítélte, és ekkor
történt a legszörnyűbb: az apa, aki korábban
esztelen féltékenységgel óvta a
leányát, most maga ragadta meg a kardot és
fejezte le. Mikor azonban hazafelé ment, villám
sújtotta őt, és nem maradt
belőle más, csak egy maréknyi hamu.
Egy Valerianus nevű ember gondoskodott arról,
hogy Borbála és a vele együtt
lefejezett Julianna teste méltó temetésben
részesüljön. A sírnál pedig
hamarosan megkezdődtek a csodák.
Borbála
vértanúságának időpontjául a legenda
különböző változatai más és
más
időpontokat jelölnek meg: Maximinus Thrax (235--238), Maximianus
(286--305)
vagy Maximinus Daia (308--313) uralkodását.
Lakóhelyéül Antiochiát,
Héliopoliszt mondják, vértanúsága
helyéül pedig egyes források
Nikomédiát,
mások Toszkánát, sőt olyan is van, amelyik
Rómát jelöli meg.
Ezeket az ellentmondó adatokat lehetetlen
tisztázni. Elégedjünk meg tehát
azzal a ténnyel, hogy Borbála tisztelete legkésőbb
a 9. század óta Keleten és
Nyugaton egyaránt elterjedt. Ez keleti
származására utal, mert a nyugati egyház
sok keleti szent tiszteletét átvette, fordítva
ellenben nagyon ritkán történt.
Annak ellenére, hogy a történeti
források nem szólnak róla, többfelé
tisztelnek Borbála-ereklyét, és több
ereklyeátviteli ünnepet is számon
tartanak. Így Velence, Konstantinápoly, Róma
és Ó-Kairó büszkélkedik azzal,
hogy ereklyét őriz a vértanú szűztől; de olyan kis
helyek is állítják ugyanezt,
mint Plaisance és Rieti. Fejét Novgorodban
őrizték. Borbála tisztelete Brémából
terjedt Litvánia és Finnország felé.
A 13. században az aragóniai
királyság folytatott tárgyalásokat a
kairói
szultánnal, hogy megkaphassa a szent ereklyéit. Szeretik
és tisztelik Borbálát
Ciprus szigetén, az Égei-szigeteken,
Görögországban, a Balkánon és
Örményországban éppúgy, mint
Grúziában. Nyugat-Európában: Belgiumban,
Hollandiában, Franciaországban, Svájcban,
Ausztriában és Magyarországon is nagy
tekintélynek örvend. A népi tisztelet a legenda
különböző elemeihez
kapcsolódik. Így a ,,hirtelen és
készületlen halál'' elleni oltalmazónak
tekintik, mivel atyja ezzel bűnhődött
gonoszságáért. Gyakran így
imádkoznak:
,,Add meg, ó Urunk, hogy Szent Borbála
közbenjárására halálunk előtt
részesülhessünk szentségeidben.'' Ez a
magyarázata annak, hogy a művészek
gyakran ábrázolják Borbálát
úgy, hogy a kezében cibóriumot és felette
ostyát
tart. Ugyanezen az alapon számtalan azon jámbor
testvérületek száma, amelyek a
,,Jó halál'' nevét viselik, és
védőszentjüknek Borbálát tekintik.
Apja villám általi halála miatt a
villámcsapás és tűzvész ellen is
kérik
oltalmát, ezért a vészharangra rá
szokták vésni a képét. Ezáltal lett
a
harangok és a harangöntők védőszentje, de neki
ajánlották a hegycsúcsokat és az
erődítményeket is. A puskapor feltalálása
után, amelyet úgy tekintettek, mint a
villám és a tűz egyesült erejét, ez a gyenge
és minden erőszaktól távol álló
szűz hamarosan a tüzérek védőszentje lett.
Védőszentjüknek tekintik a
hegymászók, akiket útjaikon vihar és
villámcsapás veszélye fenyeget, de ugyanígy
a bányászok is, akik a sújtólég
veszélyében dolgoznak. Végül a torony miatt,
amelyben lakott, s amellyel oly gyakran
ábrázolják, a régi
építőmesterek és
kőművesek védőszentje lett.
A gazdag népszokás-anyagból csak
egyet említünk, a Borbála-ágat. Ha a
cseresznyefa ágát Borbála napján beviszik a
szobába, karácsonyra kivirágzik. Ez
a szokás nemcsak Jessze kivirágzott vesszejére
emlékeztet, hanem Borbálán
keresztül arra is, hogy a mi szívünkben is
kivirágzik a szeretet, ha Krisztus
benne él.
Ha történetileg lehet is kifogásokat
emelni Borbála legendájával szemben,
két dolgot mindenképpen el kell fogadnunk: a
vértanú szűz alakja és tisztelete
olyan erővel sugárzik mintegy másfél
évezreden át, ami fölér a
történeti
adatokkal. Borbála Krisztus tiszta tükre volt, ezért
képes sugározni az örök
szentség világosságát.
|