Mánfa határában
található egy Árpád-kori
műemlék templom a
XII.
századból (Sarlós
Boldogasszony tiszteletére lett szentelve),
melyet
ritkán, legtöbbször
csak nyári időben használ a közösség.
Ezt a
templomot szívesen
látogatják átutazó
túristák. A templom
bejárati
kulcsát megtalálják a Mánfai
Polgármesteri Hivatalban
(Mánfa,
Fábián B. u. 58.,
Tel.: (72) 48 21 45), vagy Hurton
Antalnál
(Mánfa,
Borostyán u. 3., Tel.:
(72) 48 48 64).
A községben
viszont van egy Imaház
(Szent István király
tiszteletére
szentelve), ahol
rendszeresek a közösségi
összejövetelek
(ld. Plébánia
köz 7.).
Itt minden
szombat du. 17
órakor van szentmise.
Lelkipásztori
ügyintézést
Komlón, a Főplébánia irodájában,
a
hivatali fogadóórák alatt
végezzük.
Az
Árpád-kori Templom
Baranyában
mintegy tíz Árpád-kori templomot tartanak
számon. Ezek közül országos viszonylatban is a
mánfai az egyik legismertebb, nemcsak Baranyában, de
országosan is. Nemes egyszerűsége és bája
érdemessé teszi, hogy bővebben megismerkedjünk vele.
A templom a mai
Pécs–Kaposvár útvonal
mellett, Mánfa községtől délnyugatra, az
út bal oldalán, a Baranya-patak partján
áll. A Mecsek északi oldala ezen a vidéken
több völgytől szaggatott. Ezek a völgyek sok-sok
természeti szépséggel megáldott,
rejtekhelynek is alkalmas átjárói a
hegységnek. A védett Melegmányi-völgy
bejáratának keleti oldalán, a patak
teraszán épült a templom.
Miért
és mikor? A miértre talán könnyebb a
válasz (Cserdi
1988). A X. század végétől terjedő
kereszténységnek szüksége volt az új
hit gyakorlásához megfelelő helyekre,
épületekre. Így sokan hozzák
összefüggésbe a mánfai templom
építését is I. (Szent) István
király törvényével: „Tíz falu
építsen templomot, amelyet lássanak el két
telekkel és ugyanannyi szolgával, továbbá
lóval és igásállattal, hat
ökörrel és két tehénnel, harminc
apróállattal. A ruhákról és
oltártakarókról pedig a király
gondoskodjék, papról és könyvekről a
püspökök.” A valóság azonban az,
hogy nem ismerünk olyan templomot, mely közvetlenül e
törvény nyomán épült. Ezek az első
templomok – mivel építésük gondja a
faluközösségekre hárult – többnyire
fából ácsolt, sárból rakott,
paticsfallal körülvett apró épületek
lehettek, melyek nagy része már a XI. században a
pogánylázadások áldozatává
vált.
A
mánfai templom építésének
idejére nehéz megnyugtatóan válaszolni. Szőnyi Ottó (1934) a
XII. század végére teszi
építését. Genthon István (1959)
azt közli csak, hogy a XII. században épült.
Megint más forrás a templom
építését a XI–XII. század
fordulójára teszi. Ebből, a XII. század
körüli korból két hasonló templomot is
említhetünk. Az egyik a Bodrogközben, a XII.
század végén épült karcsai templom. Ez
több vonásában is hasonlít az egykori
mánfaihoz, például abban is, hogy ennek a
templomnak sincs tornya. Mint tudjuk, a
mánfai templom is eredetileg torony nélkül
épült. A XIII. században épült
mellé a négyszintes torony, a templom és a torony
között 1–1,5 méter távolság volt,
a két építmény egymástól
külön állt.
A
másik hasonló templom a XIII. század
közepén épült, és
megjelenésében igen hasonlatos az
átalakítások előtti kicsiny mánfai
templomhoz. Ez a csempeszkopácsi templom, mely megmaradt eredeti
románkori állapotában.
Genthon
István megemlíti azt is, hogy a mánfai templom
alaprajzának tükörképe azonos a
pécsváradi Mindenszentek kápolna
alaprajzával. Ez utóbbi
építését is a XII. századra teszik.
A
következő kérdés, amelyre felelnünk kell:
milyen okok határozták meg a templom helyének
kijelölését? Általában a
középkori templomok dombtetőkre épültek, hogy a
környéken mindenhonnan jól láthatóak
legyenek, hogy az emberek felnézzenek rá, nagyobbaknak,
erőteljesebbeknek tűnjenek, és az emberi tekintetet az ég
felé vezessék. Épülhetett hangsúlyos
helyen is, utak találkozásánál, falvak
központjában. A mánfai templom vajon miért
ott áll, ahol ma is látható? Nyilván
valamikor, az építkezés idejében az is
hangsúlyos hely volt. Egyes feltevések szerint
Mánfa falu elődje, Monaj a templom mellett feküdt, sőt
több falu is volt a környéken. Ezek
valószínűleg a török uralom évei alatt
szűntek meg. Tovább növelheti a hely súlyát,
hogy a templom melletti völgyben egy olyan kődarab került
elő, melyről az a feltevés, hogy római útjelzőkő
volt. Elképzelhető tehát, hogy már az
ókorban is fontos közlekedési utak vezettek a
templom mellett, melyek jelentősége a középkorban
tovább nőtt.
A
mánfai templomot egyszerű falusi mesteremberek
építették. Kőanyagát a közelben
folyó patak mederhordaléka adta. Finomabb
megmunkálást elsősorban a statikailag fontos
sarokkövein láthatunk. Ezt az első templomot
bővítették tovább a későbbi
évszázadok folyamán.
1937-ben
került sor a templom első műemléki kutatására
és helyreállítására. E
munkákat Gosztonyi
Gyula (1939) építész végezte. A
munkáról fényképekkel és rajzokkal
kiegészített jelentés készült. Az
általa végzett helyreállítás
nagyjából egyezik a mai műemléki elvekkel.
Bizonyos részletek mégis kifogásolhatók
egyébként gondos munkájában. Elsősorban a
teljes középkori külső vakolat
eltávolítása, mely ugyan fokozta a templom festői
megjelenését, de további romlását
is. (A csupasz falfelületeket mélyen hézagolta.)
A templom
legutolsó felújítására 1975-ben
került sor. Ezt megelőzően régészeti
feltárást végeztek a templom körül. A
munkát Bodor
Imre régész irányította. A kutatás
két időpontban folyt: 1973. május 28–1973.
június 20, illetve 1973. október 2–31
között. Az ásatások során a
templomépítés három fontos periódusa
vált ismertté. Az első, legkorábbi szakasz –
mint arról már korábban írtunk – a
XII. századra tehető. Ez egy egyhajós,
félköríves szentélyű, torony
nélküli kis templom volt. A hajó belső
méretei: 4,2
méter széles, 6,5 méter
hosszú. Az épület déli oldalán
még ma is látható a templom akkori
bejárata, a jellegzetes, román stílusú,
oszlopbélletes kapu. A templombelső
világítását a lőrésszerű ablakok
biztosították. A XIII. századra tehető jelentős
későromán átépítés
eredménye, hogy a hajót keleti irányban
megnyújtották, így annak belső hossza 11 méter
lett. Új, egyenes záródású
szentélyt építettek, s mellé
sekrestyét. Ekkor került a templom elé az akkor
még csak 4 emeletes torony, a templomtól külön
megépítve. Ide a bejáratot a torony déli
oldalán levő (ma már megszűntetett) ajtó
biztosította. A templomot kerítőfallal vették
körül.
A
XIV–XV. századi gótikus bővítéskor a
templom északi falát lebontották és a
hajót 7, 5 méterre szélesítették ki. A megújított északi fal
támpilléreket kapott, és a hajót
összeépítették az egy szinttel
megmagasított toronnyal. A nyugati falra, a torony mellé
került az új gótikus, csúcsíves
bejárat. A hajó északi irányú
bővítése eredményezte, hogy a torony az
épület össztömbjéhez viszonyítva
jobbra csúszott, és így alakult ki a templomra
jellemző aszimmetrikus forma. Ekkor épült a
csontház, a régi sírokból előkerült
csontok elhelyezésére szolgáló kis
épület is, hiszen a középkori templomok mellett
mindig ott volt a temető is.
A
török hódoltságot a templom viszonylag
szerencsésen vészelte át, nem így a
község, amely teljesen elpusztult, és mintegy
két kilométerrel keletebbre épült fel
újra.
1687-ben
restaurálták a templomot, majd 1742-ben Varsányi István
remete a közeli patakból szedett kövekkel
felújította azt. Ez minden bizonnyal rá is
fért az épületre, mivel 1721-ben a korabeli
feljegyzés szerint a templom teteje teljes
javításra szorul, padlózata pedig nincs. Ruha,
oltár vagy valamiféle dísz nem
található benne.
1729-ben Domsics Mátyás
egyházlátogatása során azt jegyezte meg,
hogy a templom szentélye aránytalanul kicsi, a boltozat
farészei pedig korhadtak. A templomnak akkor dél
és nyugat felé volt ajtaja. Az északi oldala
faragott kőből készült. Az oltárkép Szűz
Mária mennybemenetelét ábrázolta
(Nagyboldogasszony), jóllehet a templom a Szeplőtelen
Fogantatás tiszteletére volt felszentelve. Jelentősebb
értéke a templomnak akkor két gyertyatartó
volt. A szentmiséhez szükséges kellékek
teljes egészében hiányoztak. Nem volt kereszt
és egyházi fehérnemű sem. Domsics megemlíti
még, hogy a templomot erős kőfal vette körül, amely
azonban már leomlott, bár néhol
félölnyi magasságban láthatók
még a romjai. A
régi oltárkép elveszett, a jelenlegi
oltárkép Szűz Mária
látogatását ábrázolja
Erzsébetnél. E bibliai esemény emléke
Sarlósboldogasszony ünnepe július 2-án. Ez a
nap, a templom és a falu búcsújának
időpontja.
A templom
legutóbbi felújítását 1975
októberében fejezték be.
Megújították a kerítőfalat,
újravakolták a külső falakat, és a
déli falon nyíló román kapuzatot –
eltávolítva a barokk részleteket – eredeti
alakjában állították helyre. Ügyeltek
arra, hogy az egyes építési periódusokat
egymástól elkülönítsék. A
falvakolatban kiképzett mélyedés, fúga
jelöli a templom eredeti méretét. A XII.
századi kiegészítést kisméretű
tégla-kiegészítés jelzi, a XII–XV.
századit műkőpótlások. A
felújítás Schonerné
Pusztai
Ilona tervei szerint készült.
A templom
mögött, annak keleti oldalán található a
„csontház” (fossarium)
épületmaradványa. Mivel ennek állapota igen
romos volt, a felújítás során a
falát csak megerősítették, és 30–40
cm-rel megmagasították.
A nyugati
homlokzathoz kapcsolódó torony 5 emeletes és 16,7 méter
magas, gúla alakú tetején
kovácsoltvas-kereszttel. Az első emeleten észak,
dél és nyugat felé néző keskeny,
lőrésszerű ablakok láthatóak. A 2. és a 3.
emeleten ugyancsak e három irányban nyílnak a
későromán ikerablakok. A 4. emeleten már
négy ablak tekint a négy égtáj felé,
ezek kör alakúak. Eredetileg ezek is a többihez
hasonló ikerablakok voltak, a rekonstrukció során,
feltehetően statikai okok miatt történt az
átalakítás. A legfelső emeleten négy
irányba nyíló ikerablakokból ma már
hiányoznak az elválasztó oszlopok.
A torony
nyugati oldalán látható
freskónyomokból már semmi sem olvasható ki.
Hogy valaha mit is ábrázolt, arról
többféle vélemény áll egymással
szemben. Az egyik szerint Máriát ábrázolja
a gyermek Jézussal, míg a másik szerint egy Szent
Kristóf-freskó nyomai maradtak fenn. Szent Kristóf
a középkori keleti és nyugati katolikus
egyházakban egyaránt tiszteletnek örvendett, ő volt
az útonjárók védőszentje. Neve, a
Christopherus magyarul Krisztushordozót jelent. Így is
szokták ábrázolni; kezén a gyermek
Jézussal, vagyis Szűz Mária és a gyermek
ábrázolásához nagyon hasonló
módon. Érthetőbb talán ezek után, hogy
miért is nehéz eldönteni – az erősen
rongált állapoton túl – hogy kit is
ábrázol a hajdani freskó.
A
gótikus kapun belépve hangulatos templombelső
tárul a szemünk elé. Az
utolsó ásatások megtalálták a XIV.
századi padlónívót, így ezen a
szinten alakították ki az új,
téglaborítású padozatot. A hajó
jelenlegi belső mérete 82,5 m². Benn
különösen élénknek tűnik a déli
fal, 3 román stílusú és 2 romantikus
hatású szögletes ablakával. Keskeny,
lőrésszerű ablakok találhatók még a
nyugati, északi és keleti oldalon is. A karzat teljes
szélességében 2,7 méternyi mélyen
nyúlik be a hajóba és 3 díszes fa gerenda
támasztja alá. Feljutni rá a hajóból
vezető csigalépcsőn lehet.
A
szentély a hajóhoz félköríves
diadalívvel kapcsolódik. Alapja négyzetes,
padlószintje a hajóénál egy
lépcsőfoknyival magasabb. Északi falánál a
volt sekrestye-bejáratot sötétebb folttal
jelölték. Keleti és déli falán
lőrésszerű ablakok vannak. A szentélyben a
legutolsó felújítás előtt egy
későbarokk faoltár állt. Ennek helyére
került a felújításkor az
oltárlépcsőben megtalált középkori
sima oltárlap.
A hajó falait, melyek ma egyszínű
fehérek, valamikor falképek
díszítették. A képeket a
törökök és az idő tették tönkre, a
rongálást a törökök kezdték meg
vallási okokból.
A
hajóhoz tartozik még két nagyobb méretű,
vörös homokkőből készült kőedény is, a
keresztelőkút és a szenteltvíztartó. Az
éles szem ezeken valamiféle középkori
rovásírás nyomait véli felfedezni, ennek
valódiságát azonban ez ideig nem sikerült
bebizonyítani.
A gondosan
felújított templom padjai, gyertyatartói
szépen illeszkednek az épület hangulatához.
Az utóbbi időkben Komló városa a magában is
csodálatos hely értékét tovább
növelve, a templomba illő kiállításokkal,
hangversenyekkel örvendezteti meg az odalátogató
turistákat.
A
közel 3,3 méteres törzskerületű
ezüsthársak árnyékában pihenő
templomról álljanak itt befejezésül Gosztonyi Gyula szavai:
„Nem katedrális, nem műkincsek kalauza, nem
stílustörténeti vitákat
támasztó szenzáció, csupán egy
új életet kezdő nép életének,
lelkének megnyilvánulása, akarásának
dokumentuma, a középkori kőszenzációk
tengerében apró kőhalmaz, de az életet adó
mecseki rengeteg honfoglaló népének
egyszerű, cseppnyi életében
mégis minden elképzelhetőt
túlszárnyaló kőcsoda.”
Fazekas
Imre - Soós Józsefné
A cikk itt olvasható.
|